Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z pobranych opłat gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
- odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- obsługi administracyjnej systemu.
System gospodarowania odpadami komunalnymi zakłada określenie stawek opłat niepowiązanych bezpośrednio z ilością odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości. Założeniem systemu jest uniezależnienie wysokości opłaty od ilości odebranych od właściciela nieruchomości odpadów komunalnych, co w efekcie prowadzić ma do nieopłacalności nielegalnego pozbywania się odpadów. System wiąże się także koniecznością wywiązania się ze zobowiązań wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej w zakresie osiągnięcia odpowiednich poziomów ekologicznych, m.in. nieskładowania odpadów ulegających biodegradacji oraz odpowiednich poziomów recyklingu i ponownego użycia odpadów selektywnie zbieranych takich jak: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne.
Rada Miejska w Łobzie, dostosowując system zbiórki odpadów komunalnych do wymogów prawa i miejscowych uwarunkowań, podjęła następujące uchwały:
Uchwała nr LXX/462/2023 Rady Miejskiej w Łobzie z dnia 26 października 2023 r. w sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki opłaty oraz określenia stawki opłaty podwyższonej (Dz. U. Woj. Zachodniopomorskiego z dnia 07 listopada 2023 r. poz. 5794).
Uchwała nr XLIV/306/2021 Rady Miejskiej w Łobzie z dnia 26 listopada 2021 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy Łobez (Dz. U. Woj. Zachodniopomorskiego z dnia 09 grudnia 2021 r. poz. 5389).
Gmina Łobez zobowiązana jest przepisami prawa do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Burmistrz Łobza informuje, że zgodnie z art. 6i ust 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.) właściciele nieruchomości niezamieszkałych na terenie Gminy Łobez od dnia 1 stycznia 2020 r. mają obowiązek zawrzeć indywidulane umowy na wywóz odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych z firmą zajmującą się wywozem odpadów komunalnych w Gminie Łobez.