Każdy właściciel nieruchomości ma obowiązek dokonywać opłaty za odpady komunalne do Gminy, na podstawie wcześniej złożonej deklaracji. Każdy kto złożył deklarację, otrzyma od gminy Łobez informację o wysokości opłaty wraz z indywidualnym kontem na który opłata ma być wpłacana, opłaty można dokonywać również bezpośrednio w kasie Urzędu Miejskiego w Łobzie, w Banku Spółdzielczym lub w innych punktach poboru opłat, lecz w tym ostatnim przypadku należy liczyć się z dodatkową opłatą manipulacyjną za wpłatę.
Wpłaty należy dokonywać do 10-go dnia każdego miesiąca za miesiąc bieżący (tzw. opłata z góry).
Brak zapłaty spowoduje ściągnięcie należności w drodze ustawy - Ordynacja Podatkowa - przez poborcę skarbowego, a w przypadku braku możliwości ściągnięcia należności w ciągu roku, przy zeznaniu rocznym składanym w Urzędzie Skarbowym.
Deklaracje właściciele nieruchomości mogą złożyć w następujący sposób:
a)pobierając formularz deklaracji ze strony www.lobez.pl zakładka ODPADY KOMUNALNE lub w siedzibie Urzędu w Wydziale Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska - pokój nr 7 i złożenie go w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego, pok. Nr 19 (na parterze budynku)
lub przesłanie pocztą;
b) wypełniając elektronicznie deklarację i podpisując ją z wykorzystaniem Certyfikatu Kwalifikowanego lub Profilu E-PUAP.
Deklarację należy składać w ciągu 14 dni od zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
Wypełnione deklaracje przyjmowane są - w pokoju nr 7 - Urzędu Miejskiego w Łobzie przy ul. Niepodległości 13 (parter).